Leusden,
05
april
2017
|
10:30
Europe/Amsterdam

Volkswagen op Techno Classica 2017: Het beste van twee werelden

  • Volkswagen Classic presenteert twee verschillende thema’s op ’s werelds grootste klassiekershow
  • ‘Driven by the future’: elektrische Volkswagens uit de afgelopen veertig jaar
  • ‘Wow inside’: sportklassiekers die hun vermogen verborgen houden

Techno Classica, ’s werelds grootste autoshow voor klassiekers, opent zijn deuren in Essen van 5 tot en met 9 april. Volkswagen Classic presenteert er dit jaar twee thema’s. ‘Driven by the future’ focust op elektrische prototypes en productiemodellen uit veertig jaar Volkswagen-historie; ‘Wow inside’ laat bezoekers kennismaken met sportklassiekers die hun vermogen niet van de daken schreeuwen.

Driven by the future – elektrische klassiekers van 1976 tot en met 2011
De oudste elektrische auto op de Volkswagen-stand (Hal 7) is de Elektro Golf I, een testvoertuig uit 1976. Daarnaast staat de Golf II CitySTROMer-racewagen uit 1984 er, die laat zien dat het zelfs in de jaren tachtig al mogelijk was om sportief te rijden op elektriciteit. Relatief jong nog is de Volkswagen NILS. Deze elektrische eenzitter is een moderne, emissievrije interpretatie van een klassieke ‘bubble car’ uit de jaren vijftig en werd in 2011 op de IAA in Frankfurt onthuld.

Wow inside – sportieve Volkswagens uit de jaren zeventig en tachtig
Onder deze noemer presenteert Volkswagen Classic onder meer de 135 pk sterke Kever 1302 ‘Theo Decker’ uit 1972, een model dat werd getuned door de gelijknamige Kever-specialist uit Essen. De auto krijgt op de Techno Classica gezelschap van drie wolven in schaapskleren uit de jaren tachtig: de sportieve Polo II GT G40 uit 1988 (die 115 pk uit een 1,3 liter motor haalde dankzij een G-Lader-compressor), de Golf II Limited uit 1989 (waarvan er niet meer dan 71 zijn gemaakt) en de Corrado 16V G60 uit 1989. Van die laatste is maar één exemplaar gebouwd. Hij werd in eerste instantie gebruikt voor testdoeleinden en is later overgedaan aan Rainer Thieme, de toenmalige directeur van Karmann. De Corrado 16V G60 heeft niet alleen een 210 pk sterke G60-motor met vierkleppentechniek, maar is ook uitgerust met een aantal exclusieve opties.

Gespierde gasten gezocht voor Volkswagen Classic-fotoactie
Traditiegetrouw houdt Volkswagen Classic een fotoactie op de Techno Classica. Alle bezoekers van de Volkswagen-stand kunnen een blijvende herinnering aan de beurs krijgen door gratis hun foto te laten nemen bij een klassieke Volkswagen naar keuze. Bovendien mogen ze op de pedalen, als ze dat willen. Bezoekers kunnen plaatsnemen op een e-bike om de camerasluiter met hun eigen spierkracht te bedienen, waarmee ze een heel persoonlijk souvenir creëren om mee naar huis te nemen.

Volkswagen-beursboekje: pagina na pagina e-historie
Ter ere van de start van de Techno Classica 2017 heeft Volkswagen Classic een boekje gepubliceerd over Volkswagen’s fascinerende e-historie. In veertig pagina’s komen alle elektrische pioniers van het merk voorbij. De speciale uitgave besteedt aandacht aan de geschiedenis van de modellen en biedt een grote hoeveelheid achtergrondinformatie en interessante feiten over meer dan vier decennia elektromobiliteit. Het boekje is gratis mee te nemen op de Volkswagen-stand in Hal 7.

Verder besteedt ook het online magazine van Volkswagen Classic uitgebreid aandacht aan de Techno Classica. De nieuwste editie is vanaf 5 april terug te vinden op volkswagen-classic.com en staat vol interessante verhalen, interviews en achtergronden over de elektrische geschiedenis van Volkswagen.

Maak een pitstop in een camper
Zoals ieder jaar kunnen gasten ook tijdens de 2017-editie van de klassiekershow even tot rust komen op de stand van Volkswagen Classic en Volkswagen Classic Commercial Vehicles. Bij de Beck’s camper uit Hannover zijn koude drankjes volop voorradig.

Deelnemers in detail

  • Kever 1302 ‘Theo Decker’ – 1972, 2,0 liter viercilinder benzinemotor, 99 kW (135 pk)
  • Elektro Golf I (testvoertuig) – 1976, elektromotor, 20 kW (27 pk)
  • Golf II CitySTROMer ‘RWE’ (ex-racewagen) – 1984, elektromotor, 56 kW (76 pk)
  • Polo II GT G40 – 1988, 1,3 liter viercilinder benzinemotor, 85 kW (115 pk)
  • Corrado 16V G60 – 1989, 1,8 liter viercilinder benzinemotor, 154 kW (210 pk)
  • Golf II ‘Limited’ – 1989, 1,8 liter viercilinder benzinemotor, 154 kW (210 pk)
  • ‘NILS’ concept car – 2011, elektromotor, 25 kW (34 pk)