Leusden,
30
november
2016
|
09:00
Europe/Amsterdam

Parkeren is al tien jaar kinderspel: het jubileum van Park Assist

  • Park Assist voor automatisch inparkeren debuteerde in 2006 in de Volkswagen Touran
  • Versie 3.0: ook zelfstandig vooruit inparkeren

Tien jaar geleden was Volkswagen de eerste autofabrikant die een parkeerassistent lanceerde. Sindsdien heeft de ontwikkeling ervan niet stilgestaan: Park Assist is slimmer dan ooit en maakt zelfs nauwkeurig parkeren in de meest krappe plekjes mogelijk.

Het vinden van een parkeerplaats is vaak al een uitdaging op zich en dan moet het inparkeren nog beginnen. Daarom introduceerde Volkswagen in 2006 Park Assist. Dit systeem meet een parkeerplek op, geeft de startpositie voor de parkeermanoeuvre aan en voert automatisch de juiste stuurbewegingen uit. De bestuurder hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen. Park Assist debuteerde een decennium geleden op de Touran. Destijds kon er alleen parallel aan de weg mee worden ingeparkeerd en was de benodigde ruimte de lengte van de auto plus een buffer van 140 centimeter. Vooral in de stad kon dat lastig zijn.

Nieuwe mogelijkheden
Park Assist bleef in ontwikkeling, waarbij de focus op gebruiksgemak lag. Dat leidde ertoe dat de parallelle parkeermanoeuvres in 2010 al veel sneller werden uitgevoerd. Twee jaar later werd het ook mogelijk om op plaatsen haaks op de rijrichting te parkeren. Dankzij complexere algoritmen en geavanceerdere sensoren nam de benodigde bufferruimte gaandeweg af van 140 tot slechts 90 cm.

Generatie 3.0
In 2015 introduceerde Volkswagen Park Assist 3.0. Bij dit systeem bedraagt de bufferruimte nog maar 80 cm en het maakt ook vooruit inparkeren mogelijk. Een ‘noodrem’ is eveneens inbegrepen, die weliswaar niet elke parkeerschade kan voorkomen, maar wel de gevolgen ervan verminderen. Ook in de cockpit is de vooruitgang zichtbaar. In de beginperiode kon Park Assist de omgeving van de auto met maximaal zes objecten zichtbaar maken op de ‘blokkerige’ manier van vroege computergames. Nu toont het de onmiddellijke omgeving van de auto op een digitale kaart. En dat niet alleen in de Golf, de Passat, Sharan, Tiguan en Touran, maar ook in de bedrijfswagens van Volkswagen. En hoewel de trend neigt in de richting van op afstand bestuurd inparkeren en autonoom rijden, blijft Park Assist de basis voor verdere ontwikkeling.