Leusden,
28
februari
2014
|
08:00
Europe/Amsterdam

T-ROC: vooruitblikken naar een nieuwe SUV van Volkswagen

Staat op MQB-platform: compact, licht en zuinig - serieuze terreinkwaliteiten

Volkswagen is van plan zijn SUV-programma sterk uit te breiden. Op de autotentoonstelling van Genève laat het merk de driedeurs T-ROC zien, een stoer studiemodel met vierwielaandrijving. Hij is te plaatsen tussen de in ontwikkeling zijnde compacte Taigun en de Tiguan.

De stoere T-ROC is een voorproefje van een nieuwe Volkswagen SUV in het segment van de Polo. Hij is 4,18 m lang, 1,83 m breed, 1,50 m hoog en heeft een wielbasis van 2,60 m. Zijn coupéachtige dak heeft uitneembare delen. De ‘3D-grille’ in honingraatdesign valt direct op. Zo ook de grote ronde lichtmodules. Hun design verwijst naar de Karmann Ghia Type 34 en ze zijn multifunctioneel: LED-strips verzorgen mistverlichting en de ‘spotlight’-functie. Onder de LED-strips bevindt zich een camera. De beelden worden op het centrale ‘tablet’ getoond. Bij off-road rijden worden obstakels zo eerder/beter zichtbaar. Ook achter heeft de T-ROC camera’s.

Functioneel van binnen
De T-ROC heeft vier individuele zitplaatsen. De blauwe lakkleur komt ook in het interieur terug. Het instrumentarium is volledig digitaal, een groot (12,3 inch) display is de centrale en multifunctionele informatiebron. Via het centrale tablet zijn (infotainment)functies te bedienen en naar voorkeur in te stellen. Ook de climate control heeft een eigen touchscreen.

Past in een avontuurlijk rijtje
T is bij Volkswagen de traditionele beginletter voor avontuurlijke modellen (Taigun, Tiguan, Touareg) en ROC verwijst naar ‘Rock’ (rots). De T-ROC heeft 4MOTION-vierwielaandrijving met variabele verdeling van aandrijfkracht. Er zijn drie rijmodi: Street, Off-road en Snow.

Pittig en zuinig in gebruik
De T-ROC maakt gebruik van het slimme MQB-platform. Mede daardoor weegt hij slechts 1.420 kg. De sterke 2.0 TDI (135 kW/184 pk, 380 Nm) uit de Golf GTD werkt samen met de zeventraps DSG-transmissie. Resultaat: een ‘0-100’ in 6,9 s en een topsnelheid van 210 km/h. Het officiële verbruikscijfer komt op 4,9 l/100 km (CO2: 129 g/km).

Contactpersoon
photo:Wendy  van der Graaf
Wendy van der Graaf
PR Medewerker
+31 (0)33 494 99 87
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws