Leusden,
30
november
2017
|
13:13
Europe/Amsterdam

LA Auto Show: Volkswagen toont elektrische mobiliteit van de toekomst

VW toont e-mobiliteit van de toekomst in LA

  • Volkswagen zet vol in op elektrische mobiliteit en wil in 2025 marktleider zijn
  • Eerste I.D.-model in de VS is een SUV, in Europa debuteert een compacte I.D.
  • Nieuwe digitale services maken rijden aangenamer

Bezoekers van de Los Angeles Auto Show vangen bij Volkswagen een glimp op van de toekomst. Het merk presenteert in de Verenigde Staten drie concept cars: de compacte I.D., de ruime I.D. BUZZ en de elegante I.D. CROZZ SUV. In 2025 wil Volkswagen marktleider zijn op het gebied van elektrische mobiliteit, met een verkoopaantal van een miljoen elektrische voertuigen per jaar. Het eerste I.D.-model dat in Europa op de markt komt is de compacte I.D.. In de Verenigde Staten maakt het publiek eerst kennis met de I.D. CROZZ SUV.

Alle I.D.-modellen hebben een grote actieradius en zijn snel op te laden. Ze staan op een nieuw platform dat ontworpen is voor elektrische aandrijflijnen en in de toekomst door de hele Volkswagen Group gaat worden gebruikt. De architectuur maakt een lange wielbasis en korte overhangen mogelijk, wat zorgt voor veel ruimte in het interieur. Christian Senger, bij Volkswagen verantwoordelijk voor e-mobility, geeft de aankomende I.D. als voorbeeld. “Hij is van de buitenkant net zo groot als een Golf, maar biedt de interieurruimte van een Passat. Dit komt doordat de batterij in de bodem is weggewerkt en de aandrijflijn zelf nauwelijks ruimte inneemt.”

Volkswagen onthulde in Los Angeles dat er nog meer I.D.-modellen op stapel staan, waaronder een sedan. Deze volledig elektrische modellen maken ook op het gebied van connectiviteit nieuwe stappen. Ze krijgen een centraal computerbrein met software die altijd en overal kan worden geüpdatet. Die architectuur vormt de basis voor nieuwe digitale services die het autorijden aangenamer gaan maken.

Ook is Volkswagen de samenwerking aangegaan met IBM voor wat Predictive We Services wordt genoemd. De basis hiervoor is de digitale assistent Watson, die in de auto bijvoorbeeld alvast mogelijke winkel- of dinerlocaties op de route opzoekt en via een stemcommando kan worden geïnstrueerd om een reservering te maken.