Een driecilindermotor die sterk genoeg is voor de Golf GTI
Volkswagen investeert in nog efficiëntere motoren
Volkswagen heeft op het internationale motorensymposium van Wenen diverse nieuwe motorconcepten gepresenteerd. Voornaamste doel: een verdere CO2-vermindering bewerkstelligen. De opvallendste primeur is zonder meer een 272 pk sterke 1.0-liter driecilinder benzinemotor.
De 272 pk sterke driecilinder TSI-motor is een technisch huzarenstukje: meer vermogen dan de huidige Golf GTI uit de halve cilinderinhoud. “Dit voorbeeld laat goed zien hoe groot het potentieel van verbrandingsmotoren nog steeds is,” aldus Dr. Heinz-Jakob Neußer, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling.
Muis met olifantslongen
Volkswagen heeft veel autosportervaring en dus veel kennis over high-performance motoren. De driecilinder TSI-motor deelt dan ook DNA met de motor uit de Polo R WRC rally-auto. De éénlitermotor kreeg een monoscroll turbo én een elektrische turbo (e-booster). Met een laserbehandeling werd de weerstand in de motor verder verminderd en dus de efficiëntie verhoogd. Deze techniek is ook zeer relevant voor ‘normale’ motoren om de CO2-uitstoot verder te verminderen.
Investeren in alle motorentechnieken
De verbetering van verbrandingsmotoren past binnen een brede aanpak van Volkswagen om het verbruik en de CO2-uitstoot van modellen te blijven verlagen. “Naast innovaties op het gebied van aardgas, plug-in hybrides, elektrische auto’s en brandstofcelauto’s blijft de optimalisatie van interne verbrandingsmotoren voor ons een belangrijk aandachtspunt,” verklaart Dr. Neußer.
Verbrandingsmotoren onmisbaar
“Efficiënte TDI-diesels en TSI-benzinemotoren – idealiter in combinatie met DSG-versnellingsbakken – blijven onmisbaar voor de nabije toekomst”, gaat Neußer verder. Het reduceren van CO2-emissies bij verbrandingsmotoren is tegenwoordig absoluut hightech. Onze high-performance driecilinder TSI-motor en hoogtoerige diesels zijn daar het bewijs van.”
Lees hier de uitgebreide persinformatie (Engelstalig).