Leusden,
26
oktober
2016
|
11:42
Europe/Amsterdam

Aftellen naar de vernieuwde Golf: De Golf 3, een grote stap in veiligheid en design

De Golf 3 kwam 25 jaar geleden op de markt en luidde een nieuw tijdperk in. De derde generatie is de eerste met airbags vóór, terwijl er ook grote stappen zijn gezet om de auto veiliger te maken in het geval van een aanrijding. Maar er is ook een grote sprong voorwaarts in het ontwerp: het is de eerste Golf met een wigvorm die even dynamisch als aerodynamisch is.

De basis voor de Golf 3 wordt in 1985 gelegd. Terwijl Michail Gorbatsjov de macht grijpt in de Sovjet-Unie en de 17-jarige tennisser Boris Becker zijn opponent van de baan veegt op Wimbledon, wordt in Wolfsburg het startsein gegeven voor de ontwikkeling van de derde-generatie Golf. In februari 1987 legt hoofdontwerper Herbert Schäfer negen verschillende varianten voor aan de Raad van Bestuur. Daarover wordt in de maanden erna gediscussieerd en na verdere verfijning komt in december het beste ontwerp bovendrijven en kan het project de tekentafel achter zich laten. In 1991 is de Golf 3 klaar voor serieproductie.

Schäfer: “Bij de eerste stap van de Golf 1 naar de Golf 2 hebben we de auto groter gemaakt, krachtigere motoren geleverd en de rijkwaliteit verbeterd. Bij de derde generatie had design de prioriteit waarin kwaliteit en veiligheid werden weerspiegeld.” Dankzij de aanzienlijk grotere spoorbreedte manifesteert de auto zich nadrukkelijk op de weg. Hoewel hij geen detail, vorm of afmeting van zijn voorganger erft, is het nog steeds duidelijk een Golf. Van de Golf 3 werden 4,83 miljoen exemplaren verkocht.